Voetbalreisje Madrid, deel 1 | Atlético: sfeer en weergaloos voetbal

2015-11-25 20.32.00Zoals menigeen zal hebben meegekregen, was ik vorige week in Madrid. Voor cultuursnuiven, maar vooral vanwege het ondergaan van de voetbalbeleving aldaar. Topstad, toptrip. In twee delen bespreek ik even mijn ervaringen. Met 10 dingen die je nog niet wist… plus video’s en foto’s. DEEL 1: het weergaloze voetbal van Atlético Madrid, de fantastische sfeer, het prachtige stadion en…de rol van ons aller Wesley Sneijder die er met Galatasaray was. Met foto’s en video’s. 

Atlético de Madrid, zoals de club zichzelf voluit noemt. Volksclub ten zuidwesten van het centrum van deze prachtige stad. Met fans die van eerste tot laatste seconde zingen, klappen, gek doen en vooral véél sfeervol lawaai maken. In een stadion genaamd Vicente Calderon, waar je nog ouderwetse voetbalcultuur ademt. Een grotendeels onoverdekt stadion – daarom was het ook zoveel kouder dan ik vermoedde en dáárom droegen die Spanjaarden dus handschoenen op weg naar het stadion voor het Champions League-duel met Galatasaray. Het werd een fantastische show van de thuisclub, die met 2-0 won waar dat best 7-1 had kunnen zijn.

10 BELEVENISSEN EN TIPS RONDOM EEN WEDSTRIJD VAN ATLÉTICO MADRID:

1 Wat een sfeer. Zelden zoiets meegemaakt in een stadion. Het ging maar door. En dan te bedenken dat dit voor de Atlético-fans ‘slechts’ een Champions League-groepsduel is. Bij knockoutwedstrijden en competitiewedstrijden doen ze vaak ook nog grote sfeeracties. maar het gezang, dat was fenomenaal:

Megacontrole voorafgaand aan duel. Elke toegangsweg naar stadion was afgesloten door een grote politiemacht. Fouillering rond de middel. ‘Vanwege eventuele bomgordel’, aldus een Spanjaard.

2015-11-25 19.41.20 2015-11-25 19.41.33

3 Galatasaray-fans maakten er in het centrum overdag al een feestje van, geen geweld of vernieling gezien. En eenmaal bij het stadion konden de Turken ‘gewoon’ temidden van de Spanjaarden richting het bezoekersvak lopen. Mooi, maar waarom kan zulks toch niet in ons zogenaamd zo verdraagzame land?

2015-11-25 12.08.14

4 Ga je ooit naar Madrid (doen!) en bezoek je een potje van Atlético (doen!)? Bereid je dan voor op koudere omstandigheden dan je denkt. Het voor driekwart onoverdekte Vicente Calderon laat aan alle kanten de wind vrij spel en daarom droegen al die Spaanse fans dus handschoenen, zo realiseerde ik me te laat…

2015-11-25 20.49.54

5 En als je dan gaat, doe dan wel een sjaaltje, muts of iets dergelijks om of op. Vinden die Spanjolen leuk hoor, dat je als buitenlander ‘meedoet’. Hoort erbij. Ik had een shirtje van Atletico. En een sjaal. Al was dat laatste vooral handig gezien de koude avond (de enige overigens in Madrid vorige week)

2015-11-25 20.15.07

6 Lobjes, balletjes achter het standbeen langs, splijtende passes en… nabij strafschopgebied met vier man druk op een tegenstander, bal veroveren en dan met vijf man als een speer richting de goal… Voetbal zoals het hoort, voetbal zonder angst maar met juist aanvalslust ten top én niet zonder succes: 1-0. Bovendien heeft Atlético al zes duels geen goal tegen. Zegt ook wat over de effectieve speelstijl, die aanvallender is dan ‘we’ denken.

2015-11-25 20.45.55

7 Fan van Real Madrid zijn ze niet. Logisch natuurlijk, als stadsrivalen. Vandaar het luide boegeroep toen de tussenstand van Sjachtar Donetsk – Real Madrid werd getoond op het videoscherm: 0-4. Maar: Sjachtar kwam terug en toen de tussenstand van 3-4 werd vertoond, was er gejuich en werd er een spottend lied over Real-trainer Rafael Benitez gezonden.

2015-11-25 21.14.59

8 Dat onze vriend Wesley Sneijder bij Real heeft gespeeld, zijn ze bij Atlético ook nog niet vergeten. Hij werd bij bijna elk balcontact uitgefloten, vooral nadat hij zich voor de tribune van de harde kern nogal druk maakte over een vermeende schwalbe van een Madrileense speler.

2015-11-25 21.09.36

9 Over Sneijder gesproken: de Nederlander is de grote man bij Galatasaray. Als enige kon hij lange tijd mee in het niveau dat Atlético toonde, rest van de Turkse ploeg viel vies tegen. Vooral de verdedigers stonden te schutteren. En ‘Weltmeister’ Lukas Podolski is voorin ook liever lui dan moe. Nee, alle ballen op Sneijder. Die startte bijna elke aanval – en dat waren er niet eens veel – om vervolgens te zien hoe ploeggenoten er niks van bakten. Kan een andere club hem in de winterstop misschien verlossen? Hij kan echt nog wel mee in de top van Europa in plaats van deze subtop waartoe Galatasaray behoort.

2015-11-25 20.13.43

10 Op elke hoek van de straat vind je rondom het stadion van die leuke standjes waar je tientallen fanartikelen kunt kopen, maar ook op elke hoek van de straat vind je ‘Cervezerias’ oftewel kleine kroegjes waar je met Atlético-fans een biertje kunt drinken. Bestel dan wel een ‘Grande Cerveza’, want dan krijg je een glas, nee bijna halve emmer, vol! Relaxte sfeer, zoals je mag verwachten. Prachtig.

2015-11-25 15.40.49

CONCLUSIE: De zichzelf respecterende voetballiefhebber MOET eens een wedstrijd van Atlético Madrid bijwonen. Fantastisch. En simpel: kaarten bestel je ‘gewoon’ via drie simpele klikken op de website van de club. 2015-11-28 15.07.38