Duitse ‘knuffelcoureur’ Hülkenberg snel én populair in Assen

Hij is geen Max Verstappen, maar dat Nico Hülkenberg ook populair is bij Nederlandse racefans werd zondag duidelijk. Hij tekende voor spektakel op de slotdag van Gamma Racing Day op het TT-circuit van Assen. “Dit”, zei de Duitser in bijna perfect Nederlands, “is echt geweldig.”

Het is vroeg op de zondagochtend, dag drie van Gamma Racing Day. De monteurs van het demonstratieteam van Renault sleutelen aan de auto waarmee Hülkenberg later op de dag in actie komt op het TT-circuit van Assen. ,,Hard werken, ja. Maar eerst Dutch coffee”, zegt een van de teamleden grijnzend.

Van de Duitse Formule 1-coureur op dat moment nog geen spoor. Wel is er al vroeg veel publiek op het circuit. De mensen komen voor allerlei soorten auto- en motorsport. Maar, eerlijk is eerlijk: veel of misschien wel de meeste toeschouwers komen voor Hülkenberg.

Goede publiekstrekker

,,Als Duitser die Nederlands spreekt, is hij toch ook een beetje van ons”, kllinkt het uit de mond van Richard, een van de raceliefhebbers die zich in de paddock vergaapt aan de (oudere) F1-wagens van Renault. Richard is een Verstappen-fan, zoveel is wel duidelijk: shirtje van Red Bull, petje met nummer 33, zonnebril.

,,Max is mijn favoriet, die heb ik al meerdere keren in actie gezien”, vertelt hij met een grote glimlach. ,,Jammer genoeg is hij er niet (vakantie, red.) en dan is Hülkenberg een heel mooi alternatief om eens aan het werk te zien. Ik vind hem een goede coureur; snel en buitengewoon sympathiek.”

De Renault van Nico Hülkenberg kende in Assen technische problemen tijdens de Formule 1-demo. Foto: Gerard Bos

Zoals Richard zijn er meer. Want wie zijn oor te luister legt bij de mensen die rondlopen in de paddock – zij hebben slechts vijftien euro hoeven betalen om dicht in de buurt van de coureurs en hun gevolg te komen – hoort veelal dezelfde geluiden. Conclusie: de organisatie heeft in de Nederlands sprekende Duitser van Renault een goede publiekstrekker gevonden.

Het is een mooi circuit. Of het Formule 1-waardig is? De infrastructuur is er, de organisatie en publieke belangstelling ook

Halverwege de ochtend meldt Hülkenberg zich. Hij neemt even de tijd om de media te woord te staan. Dat doet hij in het Nederlands, iets dat hem bijna perfect af gaat. Geen wonder, gezien het feit dat hij uit het nabij de grens gelegen Emmerich komt. Daarnaast kartte Hülkenberg voor het CRG Holland team, in Drenthe ook nog: hij leerde de fijne kneepjes van de sport onder meer in Emmen.

Het circuit van Assen, iets verderop, kent hij minder goed. ,,Ik heb er wel gereden, maar dat was een enkele keer. Of het circuit Formule 1-waardig is? De infrastructuur, organisatie en publieke belangstelling is er. Wat het rijden betreft, moet ik eerst vandaag maar wat ronden maken. Paar ‘donuts’ doen, wat rubber neerleggen. Het gaat erom dat het publiek het naar de zin heeft, ik wil ze vermaken en ze wat laten zien.”

Succes

In die missie slaagt Hülkenberg in eerste instantie glansrijk. De toeschouwers laten zich luid en duidelijk horen als de Duitser voor de eerste keer zijn Renault de pits uit stuurt. Ronde na ronde klinkt gejuich vanaf de volgepakte tribunes als de Formule 1-wagen met een ‘ouderwets huilende’ V8-motor voorbij zoeft.

Nadat hij in de vorm van de eerder aangekondigde donuts zijn handtekening op het asfalt heeft gezet, kampt Hülkenberg echter met technisch malheur. En ook in de latere sessie gooit de techniek van de bolide roet in het eten. Wel perst hij er nog een ronderecord uit: 1.17,02 minuten.

Op het platform dat uitkijkt over de pitstraat veegt een wat oudere man het zweet van zijn voorhoofd. Hij stelt zich voor als Jan, uit Smilde. ,,Ik kom al jaren naar allerlei evenementen in Assen en dit misstaat niet. Het blijft mooi, een Formule 1-wagen in actie zien.” Lachend: ,,Die Hülkenberg mogen ze wel vaker uitnodigen, ook al werkte de techniek niet mee. En laat die Grand Prix ook maar naar Assen komen. Schrijf dat maar op.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.