ROUNDUP | Nyck de Vries: Hoe hij in 2017 maximaal presteerde

In case you missed it, deel 1 van 2: Nyck de Vries was hot in de media de afgelopen dagen. Als autosportwatcher schreef ik twee grote verhalen over de Friese Formule 2-coureur. Los van alle onlinestukken over kwalificatie en races in Abu Dhabi was er in de papieren editie maandag uiteraard de roundup van het seizoen 2017. Daags erna was er de follow-up over het nieuwe seizoen, want het nieuws dat hij voor topteam PREMA gaat rijden, volgde snel. Hoe dat er allemaal uit zag op papier? Hier deel 1, het verhaal in de sportbijlage maandag. 

BLOG LC screnshot Nyck 1 27 nov 2017

Dankzij bijzonder debuutjaar is de Formule 1 voor Nyck de Vries weer stap dichterbij

GERARD BOS – LC maandag 27 november 2017

ABU DHABI In de schaduw van Formule 1-coureur Max Verstappen reed Nyck de Vries (Uitwellingerga, 22) dit jaar voor het eerst rond in de Formule 2, de kweekvijver van de F1. Een bijzonder debuutjaar eindigde gisteren in Abu Dhabi in mineur. Maar toch gloort er hoop voor een mooi 2018.

,,Monaco het hoogtepunt? Dat zeker. Mooie overwinning was dat.” Als Nyck de Vries in de avonduren in Abu Dhabi op deze zondag aan zijn eerste en tot dusverre enige zege in de Formule 2 wordt herinnerd, klinkt gepaste trots door in zijn stem. Daar, in het vorstendom, reed de Friese coureur afgelopen voorjaar van start tot finish aan de leiding. Hij won een van de mooiste races die je kunt winnen en vestigde zijn naam in de F2-paddock.

Minimale middelen

Dat laatste was niet eens per se nodig overigens. Want binnen de mondiale autosport weet iedereen wel wie hij is en wat hij kan. Wereldkampioen in de karting, altijd goede resultaten geboekt in de formulewagens, een bevlogen en serieuze coureur. Uiteindelijk telt in racen echter maar een ding: de winst. En als dat eens niet lukt? ,,Dan moet je proberen met minimale middelen het maximale te presteren”, weet De Vries. ,,En dat hebben we in dit debuutseizoen gedaan.” 

Het zat de coureur uit Uitwellingerga bepaald niet altijd mee in 2017. Pas in februari, kort voor de seizoenstart, werd duidelijk dat hij daadwerkelijk een stoeltje toebedeeld kreeg. Dat was van het Italiaanse team Rapax, zeker geen hoogvlieger. Toch deed De Vries al snel mee om de overwinningen.

,,Iedereen wil de snelste zijn, iedereen wil winnen en kampioen worden. Maar dat was bij Rapax niet haalbaar. En als je dan ziet dat het toch bij vlagen gelukt is, zoals met die zege in Monaco en ook door andere goede resultaten, ben ik daar blij mee. En dankbaar dat mensen in mijn omgeving in me zijn blijven geloven.” 

Het sierde de Friese jongeling dat hij zich concentreerde op racen en nog resultaten behaalde ook, maar bij Rapax speelde veel dat hem afleidde van zijn kerntaak. Financiële problemen, onderdelen die niet of nauwelijks op tijd klaar waren voor een race, personeel dat vertrok of zelfs gedeeld moest worden met een ander team. ,,In die zin heb ik dit jaar veel geleerd over afleiding en tegenslag”, klinkt het met gevoel voor understatement.

Tussentijdse overstap

Naast de zege in Monaco mocht De Vries dit seizoen ook nog vijf keer het podium op na een race. Dat was niet alleen maar bij Rapax zo. Het verblijf bij de financieel armlastige Italianen eindigde in augustus, het Spaanse Racing Engineering werd De Vries’ nieuwe team. Ook daar maakte hij de afgelopen wedstrijden indruk. Hij trok de renstal uit het slop, werd in België in zijn eerste weekeinde bijvoorbeeld meteen tweede. 

,,Een prima team, waar alles goed geregeld is”, stelt De Vries. ,,Ik kon me vanaf de zomer echt op het racen focussen. Helaas hadden we te vaak de snelheid niet, want ik had nog graag een race gewonnen voor Racing Engineering. In de training en kwalificatie ging het vaak prima, maar in de wedstrijden niet altijd.” 

Zo was het ook afgelopen weekeinde bij de seizoensafsluiting in Abu Dhabi. De Vries werd zaterdag zesde, nadat hij als tweede was gestart. Uiteindelijk werd hij als vierde geklasseerd door straffen voor concurrenten Oliver Rowland en Antonio Fuoco. En gisteren startte hij als vijfde, maar finishte hij als negende. In de eindstand van het kampioenschap werd hij zevende. ,,Uiteindelijk zat er niet meer in”, concludeert hij. ,,Zeker niet als je ziet dat de mannen vóór mij rijders zijn van de echte topteams: Russian Time, DAMS en PREMA.” 

Uitgerekend die laatste is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de renstal waar De Vries volgend jaar voor rijdt. Dat nieuws is nog niet bevestigd, maar dat gebeurt mogelijk vandaag al. Later deze week zal er dan worden getest in Abu Dhabi met het nieuwe team. PREMA leverde dit jaar in de Monegask Charles Leclerc de kampioen af en deed dat vorig jaar in de persoon van de Fransman Pierre Gasly. 

En in 2018? Nyck de Vries? De tijd zal het leren. ,,Maar volgend jaar wordt hoe dan ook een belangrijk jaar voor mij.” Op naar de Formule 1; dankzij het bijzondere 2017 weer een stapje dichterbij voor De Vries. 

 

 

Volg me op Twitter: @GerardBos
Like mijn Facebookpagina: DeSportjournalist  
Vind me op LinkedIn
Spot me op Instagram 
 
In te schakelen voor onder meer:
- allerhande tekstuele producties; human-interest, columns, et cetera
- gastoptredens in tv- of radioprogramma's (ervaring hier)
- presentaties, cursussen of lezingen
Informeer gerust naar de mogelijkheden!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.